Prostowanie wgnieceń bez lakierowania PDR
(Paintless Dent Repair/Removal)


   Jest metoda! Metoda na uratowanie Waszego pięknego wozu kiedy umęczy Wam go gradobicie, kiedy bezczelny wandal walnie z łokcia lub kolanka w drzwi lub błotnik. Niekiedy na parkingu ktoś albo my sami sobie zagnieciemy jakąś część karoserii. Bywa,… brzydko to później wygląda, trudno sprzedać i najzwyczajniej razi w oczy. Całe szczęście, że jest ktoś taki jak ja i jest w stanie pomóc i uratować sytuację.
   Zanim do mnie przyjedziesz, popatrz na samochód i sam oceń kierując się zdrowym rozsądkiem, który na pewno posiadasz, czy wgniecenie jest realne do naprawy. Jeśli lakier jest popękany, blacha jest pozałamywana pod znacznym kątem, jeśli tak to daj sobie spokój i wybierz się do tradycyjnego zakładu gdzie wyklepią, lub wymienią element wylakierują i pięknie będzie jak wcześniej. Jeśli widzisz, że nie ma rysy, lakier nie pękł, zniekształcenia są obłe lub pod niewielkim kątem, wtedy do akcji mogę wkroczyć ja, zapraszam.

   Teraz napiszę co mogę naprawić. Dajmy na to takie uderzenie od gradu. Kiedy dołek ma głębokość do 3mm i powierzchnię nie większą jak dwa złote to jestem wstanie obiecać, ze zlikwiduję wgniecenie w stu procentach, jeśli wgniecenie jest głębsze, ze względu na to że po uderzeniu powierzchnia blachy zwiększa się (została rozklepana) wtedy złagodzę efekt, ale fachowe, bystre oko zobaczy, że naprawiane było. Fizyki się nie da oszukaći jeśli jakiś fachowiec obieca inaczej to znaczy, że jest wstrętnym kłamczuchem. Co jest moim zadaniem w takim przypadku? Maksymalnie i ze starannością minimalizuję efekt wizualny. Tu wygląda już ładnie i jeśli nie przeszkadza jeździsz jak jest, jeśli oczekujesz perfekcji to tu pomaga już tylko szpachla i dobry lakiernik, nie mniej jednak blacharska część pracy jest wykonana i warstwa zużytego wypełniacza będzie minimalna. Innym rodzajem uszkodzeń, które naprawiam, są wgniecenia powierzchniowo obszerne. Tu nieraz brakuje do oryginalnej powierzchni nawet 10 centymetrów i czasami 1/3 elementu jest zniekształcona. Kiedy nie mamy przełamań efekt może być spektakularny i perfekcyjny. A jeśli nawet są jakieś załamania przy obszernym zniszczeniu, to nie uwierzysz jak dobry efekt wizualny mogę osiągnć.
   Jeszcze parę słów o metodach.
Kiedy jestem w stanie się dostać od spodu, to tak robię, niekiedy jest trudno i wymaga ogromnego doświadczenia aby trafić w punkt pod wgnieceniem. Ta metoda nazywa się PDR inwazyjną i jest najskuteczniejsza. Wykorzystuje się w niej nierdzewne polerowane lance, heble, łyżki czy jak je tam zwał, w dziesiątkach kształtów, wielkości i mas. Specjalne zawiesia mechaniczne i podciśnieniowe, które dają wystarczające oparcie dla poprzednich. Przy dużych powierzchniach nieodzowne okazują się poduszki pneumatyczne. Widzieć zniekształcenia pozwalają lampy i ekrany refleksyjne. Lekkie młotki jubilerskie i teflonowe punktaki też się spisują, no cóż ale jak to mówią bez młota nie robota.
Często jednak napotykam na profil zamknięty i tu nie ma rady trzeba zastosować metodę PDR bezinwazyjną klejową. Jest bardziej czasochłonna i mniej dokładna i traktowana jako ostateczność. Tu stosujemy zróżnicowane kleje termiczne, grzybki które naklejamy na powierzchnię blachy. Za nie możemy uchwycić dołek młotem bezwładnościowym, bardziej subtelną windą albo prostym uchwytem ręcznym. Metoda jest skuteczna przy łagodnych dołkach bez krawędzi czy ostrego punktu po uderzeniu.
   Cena każdej usługi jest ustalana indywidualnie po obejrzeniu samochodu. Orientacyjnie podam, że jednodniowa usługa to 350zł, usunięcie pojedynczego małego dołka 50zł, cena ulega znacznemu obniżeniu przy większej ilości uszkodzeń.
Ustalona cena jest związana z czasem potrzebnym na wykonanie usługi i nie może być negocjowana bez względu na jej efekt. Mając na uwadze swoją reputację w ustalonej cenie zobowiązuję się osiągnąć jak najlepszy efekt. Piszę to, ponieważ często pojawiają się bardzo złożone usługi i efekt końcowy niekiedy odbiega od założonego. Nie jestem czarodziejem, tylko rzemieślnikiem.
   Na usługi należy się umawiać, jesteśmy bardzo zajętym zakładem, zazwyczaj wpisuję na listę i zapraszam kiedy pojawi się wolny termin. W sierpniu i jesienią czasu jest więcej. Dlatego dla mnie to usługa na jesień.

Cały powyższy tekst jest mojego autorstwa i jest wynikiem doświadczenia warsztatowego.


Biker Serwis
Marcin Wrzesień
ul. Wybraniecka 33a
25-128 Kielce
tel. 787 983 444


Przejdź do strony głównej: www.bikerserwis.pl/